web
web

بررسي اجمالي سيستم هاي ايمني خودرو

 

در چند سال اخير، با پيشرفت فناوري شاهد استفاده آن در صنعت هاي مختلف بوده ايم. دنياي خودروسازي نيز از جمله صنعت هايي است كه توانسته است با بكارگيري تكنولوژي در اشكال مختلف، تغييرات گسترده اي در محصولات خود ايجاد كند. از بهترين كاربردهاي تكنولوژي در خودروسازي مي توان به تحولات سيستم ايمني خودرو اشاره كرد. شايد ترمز ABS و سيستم كنترل پايداري الكترونيكي (ESC) نسل اول تكنولوژي هاي مدرن به كار رفته در صنعت خودروسازي بودند كه تقريبا در تمام خودروهاي جديد از آن ها استفاده مي شود. اما امروزه خودروها به نسل جديدي از تكنولوژي مجهز شده اند؛ فناوري هايي همانند حسگر، دوربين خودرو، رادار، ردياب، هشدار خروج از خط و... در اكثر خودروهاي جديد به كار رفته اند، و به كمك آن ها مي توان جلوي بسياري از حوادث گرفته شود.

سيستم هاي ايمني خودرو در چند دهه گذشته با سرعتي باور نكردني پيشرفت كرده اند، بنابراين به راحتي مي توان در مورد اينكه كدام فناوري دقيقا چه كاري انجام مي دهد، دچار سردرگمي شد. درك نحوه علمكرد اين ويژگي ها و استفاده به موقع آن ها مي تواند مانع بروز تصادفات زيادي شود. در نتيجه تصميم گيري در مورد قرار دادن اين گزينه ها در خودرو، موردي است كه بايد با دقت درباره ي آن تحقيق و تفكر كرد.

شايد بگوييد مهمترين عامل در حفظ جان انسان در هنگام رانندگي، بستن كمربند ايمني است. اين حرف درست است كه كمربند ايمني هنگام تصادف مي تواند جان شما را نجات دهد، ولي بسياري از ويژگي هاي جديدي كه در سيستم ايمني خودرو به كار مي روند همانند ترمزهاي هوشمند يا سيستم هشدار پيش از برخورد، مي توانند مانع بروز تصادف شوند.

برخي از فناوري هاي كمك كننده به امنيت خودرو

براي كمك، ما برخي از ويژگي هاي جديد در سيستم هاي ايمني خودرو را همراه با توضيحاتي درباره نحوه عملكرد هر كدام، براي شما جمع آوري كرده ايم.

 

سيستم كمكي پارك خودرو

با استفاده از سيستم فاصله ياب صوتي( سونار) و رادار، وسايل نقليه مجهز به دستيار پارك فعال نقاط خالي پارك را جست ‌و جو و اندازه‌ گيري مي‌كنند و سپس به طور فعال خودرو را به داخل آن‌ها هدايت مي‌كنند، تنها در حالي كه راننده پدال گاز و ترمز را به كار مي‌گيرد. برخي از سازندگان خودرو قابليت پارك موازي و عمودي را نيز عرضه مي كنند، اما برخي ديگر به يك يا دو خودرو محدود مي كنند. دوربين هاي 360 درجه كمكي، جديدترين نسل سيستم كمكي پارك خودرو محسوب مي شوند، كه در اكثر خودروهاي گرانقيمت و مجلل مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

 

نوربالاي خودكار

سيستم‌هاي چراغ‌هاي جلو كه به‌ طور خودكار به نور بالا تغيير مي‌كنند، ممكن است ويژگي جديدي به نظر برسند، اما در واقع از دهه 50 ميلادي، اكثر خودروهاي كمپاني جنرال موتورز به آن مجهز بوده اند. برخلاف سيستم‌هاي اوليه كه بر حسگرهاي حساس به نور تكيه مي‌كردند و تا حدودي غيرقابل اعتماد بودند، نوربالاي خودكار امروزي توسط ماژول‌هاي دوربين خودرو با فناوري پيشرفته كنترل مي‌شوند كه به راحتي مي‌توانند فرق بين چراغ‌هاي جلوي خودروي مقابل و انعكاس علائم جاده‌اي را از همديگر تشخيص دهند.

 

ترمز اضطراري خودكار

خودروهاي داراي ترمز اضطراري خودكار، با استفاده از دوربين هاي رو به جلو و رادار، به راننده در مورد برخورد قريب الوقوع با خودرويي ديگر، عابر پياده يا شيء ديگر هشدار مي دهند و اگر راننده اقدامي انجام ندهد، به جاي او خودرو را متوقف مي كنند. برخي از خودروها براي حالت حركت به سمت عقب نيز داراي چنين سيستمي هستند. با وجود اينكه ترمز اضطراري خودكار واقعا همانند ادعاي سازندگان عمل مي كند، اما هميشه به اندازه كافي محكم نيست يا زود ترمز نمي‌كنند تا به طور كامل از برخورد جلوگيري شود، بنابراين رانندگان نبايد صرفا به چنين ويژگي‌هايي متكي باشند. برخي از سيستم ها فقط در سرعت هاي پايين كار مي كنند، در حالي كه سيستم هاي پيشرفته تر حتي در سرعت هاي بزرگراه هم كار مي كنند. طبق استاندارهاي ايمني جهاني، ترمز اضطراري خودكار تا انتهاي سال 2022 به عنوان يك ويژگي پيش فرض در تمام خودروهاي جديد اعمال خواهد شد.

 

سيستم كروز كنترل تطبيقي

كروز كنترل تطبيقي سيستمي است كه از رادار و دوربين خودرو براي تشخيص فاصله تا خودروي جلويي، استفاده مي‌كند. بدين ترتيب كه شما خودرو را بر روي سرعتي معين تنظيم مي كنيد و ديگر نيازي به فشردن پدال گاز نيست، سيستم كروز در صورت وجود مانع يا خودرويي در مسير، به شما هشدار مي دهد تا سرعت خود را كاسته و يا پدال ترمز را فشار دهيد. بسياري از خودروها با سه گزينه تنظيم شده براي مسافت و حالات مختلف، عرضه مي شوند. برخي از نسخه‌هاي پيشرفته اين ويژگي همچنين در صورت توقف خودروي جلويي، خودرو را به طور كامل متوقف مي‌كنند و زماني كه ترافيك شروع به حركت مي‌كند، همراه با آن حركت مي كند. استفاده از چنين ويژگي در مواقعي كه ترافيك متراكم است و راننده بايد دائما ترمز بگيرد، بسيار مفيد و كاربردي است.

 

عملكرد اكثر سيستم هاي ايمني به كار رفته در خودروهاي مبتني بر دوربين خودرو، سونار و رادار، و تركيب كارآيي آن ها با يكديگر است. بدين ترتيب مي توان گفت، تكنولوژي جديد خودرو شايد از لحاظ هزينه براي صاحبان خودرو سنگين باشد، اما قرار دادن گزينه هايي همانند حسگر، رادار و دوربين خودرو مي توانند از بسياري حوادث و تلفات جلوگيري كنند. در نتيجه قرار گرفتن و يا نصب همچين گزينه هايي در خودرو، مطمئنا تصميم درستي خواهد بود. براي مشاهده انواع مختلف دوربين هاي مدار بسته خودرو و كاربردهاي هر يك از آن ها، مي توانيد به وبسايت دوربين ماركت به نشاني  https://www.doorbinmarket.com مراجعه كنيد.

 

منبع: Techna

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۰۸:۰۲ ] [ shayan ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی